تولید برق از پسماندهای شهری بوشهر/ فضاهای تفریحی افزایش می‌یابد

تولید برق از پسماندهای شهری بوشهر/ فضاهای تفریحی افزایش می‌یابد


رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر گفت: روزانه ۱۷۰ تا ۲۰۰ تن پسماند در شهر بوشهر تولید می‌شود که در قالب یک طرح، از سوختن زباله‌ها برق تولید خواهد شد.

وحید نیک‌روش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از ۶۵۰ میلیارد تومان بودجه مصوب سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان آن پیش‌بینی وام و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز از محل ماده ۱۰۱ درآمدهای شهرداری پیش‌بینی‌شده بود که متأسفانه هیچ‌یک از این دو محقق نشد.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ میلیارد از بودجه‌ای که برای سال ۱۴۰۰ مصوب شده بود محقق نشد اضافه کرد: در بودجه ۱۴۰۰ دیدگاه بودجه‌ریزی رعایت نشده بود و در کل ۴۶۰ میلیارد از بودجه مصوب ۶۵۰ میلیارد تومانی مصوب برای سال ۱۴۰۰ محقق شد.

رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر با بیان اینکه معضل درآمدی در شهرداری بوشهر داریم تاکید کرد: منابع درآمدی ما وابسته به ارزش‌افزوده است و شهر نیز نیاز مسائل و کارهای زیرساختی و عمرانی دارد.

زیرساخت‌های شهری ضعیف است

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های شهری ضعیف است ادامه داد: علاوه بر اینکه باید شهرداری بکنیم باید شهرسازی نیز کنیم و تمام بودجه‌هایمان در حوزه عمرانی هزینه می‌شود که این یک معضل است.

نیک‌روش خاطرنشان کرد: امسال در بودجه‌ریزی که انجام داده‌ایم حدود ۶۷ درصد در حوزه عمرانی پیش‌بینی کرده‌ایم و مابقی در حوزه جاری شامل می‌شود که بخشی از حوزه فرهنگی در زیرمجموعه عمرانی دیده شده است و بخشی نیز در حوزه جاری پیش‌بینی‌شده است.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۵۰ پروژه عمرانی برای بوشهر تعریف کرده‌ایم ادامه داد: تقاطع غیر هم‌سطح شهید سلیمانی با پیمان جدید در آبان ۱۴۰۰ شروع به کارشده بود و بعد از ورود ما به شورای شهر مناقصه جدید برگزار کردیم که برای این پروژه نزدیک به ۸۳ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده است.

تعهدات استانداری و سازمان مدیریت محقق نشد

رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر اضافه کرد: وقتی که پروژه تقاطع غیر هم‌سطح شهید سلیمانی تحویل شورای جدید داده شد پیشرفت فیزیکی آن حدود ۳۰ درصد بود که الان نزدیک ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: برای اتمام این پروژه با دولت و استان تعهد داده شد که ۵۰ درصد اعتبار را شهرداری و ۵۰ درصد از محل اعتبارات استانداری و سازمان مدیریت گذاشته شود که شهرداری ۳۵ میلیارد تومان اعتبار را گذاشته است ولی متأسفانه نقدینگی به شهرداری تحویل داده نشده است.

نیک‌روش با بیان اینکه مطالبات پیمانکار بالای ۱۶ میلیارد تومان است تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی پروژه تقاطع غیر هم‌سطح شهید سلیمانی بیشتر از پیشرفت ریالی است که سهم ۳۵ میلیارد تومانی شهرداری تا الان محقق شده است.

وی گفت: برای اتمام این پروژه هیچ‌گونه معارضی وجود ندارد که پارت اول آن ریخته شده است و پارت دوم نیز تا جمعه همین هفته ریخته می‌شود.

رفع گره‌های ترافیکی

رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر اظهار داشت: اگر از لحاظ اعتباری پیمانکار برایش مشکلی ایجاد نشود تا پایان سال این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد و امیدواریم با همت که در استان صورت می‌گیرد این اعتبار محقق شود. این پروژه یکی از گره‌های ترافیکی شهر بوشهر است.

وی با اشاره به اجرای پروژه گذر سر تل به تنگک نیز که دو تا فاز دارد اظهار داشت: گذر ۴۵ متری نیز پدافند غیرعاملی است که ۱۵ میلیارد را نیروگاه اتمی متعهد شده است که دو پارت آن ۷۰ میلیارد اعتبار در نظر گرفته‌شده است که با تعدیلی که سازمان برنامه‌وبودجه ابلاغ کرده است حدود ۱۰۰ میلیارد اعتبار برای آن نیاز است این پروژه روند پیشرفت آن خوب است که تا پایان سال افتتاح می‌شود.

نیک‌روش با اشاره به اینکه پارک لیل دیگر پروژه در دست شورا و شهرداری است ادامه داد: گذر غربالگری از کنار بیمارستان شهدای خلیج‌فارس تا مرکز غربالگری سرطان نیز در دست اجرا است.

آسفالت کوچه‌های خاکی

وی ادامه داد: در منطقه ۲ حدود ۱۸۰ کوچه خاکی وجود دارد که اعتبار ۱۰۰ کوچه تأمین‌شده است و در منطقه یک نیز ۱۵ کوچه خاکی است که اعتبار همه آن‌ها تأمین‌شده است و امیدواریم با روندی که دنبال می‌کنیم در سال آینده هیچ کوچه خاکی نداشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر خاطرنشان کرد: پارک ورودی شهر نیز آماده اجرا است و مراحل تکمیلی پروژه را طی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه پارک باغ بهزاد، پیاده‌رو تنگ اول و دوم، گذر صنعت دفع آب‌های سطحی را کار کردیم اضافه کرد: شهرداری منطقه ۲ با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان و مدت‌زمان ۲۴ ماه در دست اجرا داریم.
سرمایه‌گذار فانوس دریایی مشخص شد

نیک‌روش با بیان اینکه آزادسازی خیابان دواس نیز انجام داده‌ایم و پارک محله‌ای دواس که تمام‌شده است خاطرنشان کرد: گذر تنگک اول که زه آبی آنجا وجود داشت موجب تخریب آسفالت‌های ایجاد شده می‌شد که تمام‌شده و در حال بهره‌برداری است.

رئیس شورای اسلامیشهر بوشهر ادامه داد: در خیابان جفره پارک ساحلی نیز در دست اقدام داریم و در خیابان عاشوری دفع آب‌های سطحی داشتیم.

وی افزود: راه‌اندازی چرخ فلک داشتیم این پروژه چندین سال مردم چشم‌انتظار راه‌اندازی آن بوده‌اند با پیگیری‌های که از طرف شورا و شهردار صورت گرفت این پروژه نیز به بهره‌برداری رسید و امروز نیز لایحه‌ای از طرف شهرداری برای ادامه این پروژه که شهربازی در کنار چرخ فلک پیش‌بینی‌شده است.

وی در ارتباط با فانوس دریایی نیز بیان کرد: سرمایه‌گذار فانوس دریایی مشخص شده است و طرح آن در مرحله کارشناسی مدت سال قرارداد توسط کارشناس رسمی دادگستری هستیم.

فضاسازی ساحل

نیک‌روش با اشاره به اینکه ساحل سازی حریم آزاده شده ۶۰ متری دریا از پارک شغاب تا آبشیرین کن را در دست اجرا داریم اضافه کرد: در بحث گردشگری یک فضایی برای سرمایه‌گذار پیش‌بینی کرده‌ایم که کارهای برای جذب سرمایه‌گذار در حال انجام است، طرح این کار آماده است که بعد از مشخص شدن پیمانکار امیدواریم تا پایان سال این طرح نیز به پایان برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر بیان کرد: این فضا دارای سوئیت‌های اقامتی، تفریحی و توریستی است که نزدیک سه هکتار است. یک نقطه نیز در محل پارک باسیدون مجوز ورزش‌های آبی داده شده است که از قبل نیز دایر بوده است.

وی افزود: کافه کتاب نیز سرمایه‌گذار آن تعیین‌شده است. کار تعطیل‌شده بود که با مصوبه هفته قبل شرایطی را برای سرمایه‌گذار ایجاد کردیم که ادامه کار صورت بگیرد. مجوز سرمایه‌گذاری برای خیابان غذا داده شده است که گذری برای غذا است که مجوزهای فراخوان سرمایه‌گذار به تصویب شورا رسیده است.

تولید روزانه ۲۰۰ تن پسماند

نیک‌روش با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۷۰ تا ۲۰۰ تن زباله در طول روز در بوشهر تولید می‌شود افزود: سایت پسماند وضعیت مناسبی ندارد که با شیرآبه هایی که تولید می‌شود آسیب به آب‌وخاک می‌زند که طرحی از طرف اعضای شورا ارائه شده است که از محل سوخت این زباله‌ها تولید برق داشته باشیم. در همین راستا نشست‌های متعددی با وزارت نیرو داشته‌ایم که وزارت قول‌های مساعدی داده است.

وی افزود: وزارت نیرو قرارداد خرید برق تولیدی از زباله‌ها را می‌بندد و از نیروگاه‌های تجدید پذیر بار تولید برق استفاده کند. برای تحقق این طرح نزدیک ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر با اشاره به اینکه برای تحقق این طرح هماهنگی و پیگیری‌هایی نیز با سازمان محیط‌زیست در حال انجام است ادامه داد: با تحقق این طرح حدود ۱.۲ تا ۲ مگاوات برق تولید خواهد شد. با تحقق این طرح نزدیک به سه میلیارد تومان ماهانه درآمد دارد که بازگشت سرمایه در حدود سه سال خواهد بود.
۲ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۵۳
تعداد بازدید : ۱۳۵
کد خبر : ۳,۱۵۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تمـاس با مـا

برای ارتباط با شهرداری :

پست الکترونیک روابط عمومی و اموربین الملل شهرداری بوشهرpr@bushehcity.ir

دفتر شهردار 33323329

شهرداری مرکزی :33337455

حراست : 33330817

نقشه