بازآفرینی شهری، رویکردی نو در نوسازی بافتهای فرسوده شهری

بازآفرینی شهری، رویکردی نو در نوسازی بافتهای فرسوده شهری
 

بافت های قدیمی و فرسوده، بافت هایی هستند که در فرآیند زمان طولانی شکل گرفته و تکوین یافته و امروزه در محاصره تکنولوژی گرفتار شده اند و به لحاظ ساختاری و عملکردی دچار کمبود گشته و اغلب جوابگوی نیاز ساکنین خود نیستند. در این زمینه مشکلات و محدودیت هایی چون ناهمخوانی کالبد و فعالیت، وجود عناصر ناهمخوان شهری، کمی سرانه برخی کاربری ها مانند فضاهای فراغتی، فرهنگی و پارکینگ، فقدان سلسله مراتب مناسب در شبکه ارتباطی و عدم امکان نفوذپدیری به داخل بافت ارگانیک، کاربری های ناسازگار و جاذب ترافیک، وجود فضاهای بی دفاع و رهاشده، کمبود فضاهای عمومی جهت شکل گیری تعاملات اجتماعی، اختلال و نابسامانی در نظام کاربری زمین، برخی آلودگی های زیست محیطی، قرارگیری برخی قسمت های بافت در حریم آثار تاریخی و ضوابط نارسای ساخت و ساز در آن، قابل طرح می باشند. لذا همزمان با بروز مسائل فوق و تأثیرات آن بر حوزه های مختلف زندگی، توجه به بافت های قدیمی، فرسوده و ناکارآمد شهری و رفع ناپایداری آن به موضوعی جدی و محوری در شهرها تبدیل شده، به گونه ای که به عنوان یکی از جدی ترین چالش های نظام برنامه ریزی و مدیریت شهرها، سازمان های ذیربط را به تکاپوی ساماندهی و احیاء این عناصر و بافت مذکور سوق داده و لزوم مداخله در این بافت ها را در دوره های زمانی مختلف مطرح نموده است.
بندر بوشهر با دارابودن بافت تاریخی -فرهنگی و فرسودگی موجود در آن ، توجه ویژه ای را می طلبد که به خصوص در محله های خاصی همچون چهارمحل قدیم (کوتی،شنبدی،دهدشتی، بهبهانی و مناطق جنوبی) به دلیل ویژگی های خاص آن ، در کانون توجه کمیته بازآفرینی شهری قرار گیرد. کمیته بازآفرینی بافتهای فرسوده شهری با هدف ارائه راهبردهایی در زمینه بازآفرینی و احیاء مجدد بافت تاریخی، سعی دارد با شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای موجود در این بافتها را از طریق راهبردهایی که در جهت بهبود وضعیت موجود این محلات می توان پیاده کرد، دنبال نماید. 
از طرفی؛ نظر به اینکه مشارکت، وسیله ای برای دستیابی به اهداف توسعه انسانی و یک ارزش مستقل در توسعه ی جوامع شهری به حساب می آید، نقش مردم در تمامی امور اجتماع بیش از پیش ضروت می یابد. امروزه به جرأت می توان مشارکت را از الزامات زندگی شهری دانست که مدیریت شهری تلاش می کند شهرنشینان به نوبه خود احساس مسئولیت کرده و از حالت یک شهر نشین عادی به یک شهروند مشارکت پذیر و مسئولیت پذیر تبدیل شوند. 
هدف از اجرای سیاست های بازآفرینی شهری و برنامه های تجدید حیات شهری، ارتقاء شرایط کیفی زندگی در سکونت گاه ها از طریق ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان ها، توسعه و بهبود زیرساخت های شهری، تأمین خدمات شهری موردنیاز ، آموزش ساکنان ، ایجاد فرصت های شغلی، الگوسازی و ترویج قواعد و دستورالعمل های کیفی ساخت و ساز است. علاوه بر این، بازآفرینی شهری بر این مطلب تأکید دارد که طرح و اجرای هرگونه روش برای مقابله با مشکلات شهرهای بزرگ و کوچک ، باید دارای اهداف بلندمرتبه و راهبردی باشد.
بدیهی است اواخر خردادماه سال جاری، در جلسه ای با حضور عبدالکریم گراوند استاندار محترم بوشهر و سیدمحمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، مهندس مهرداد ستوده (معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بوشهر)، دکتر سیدنورالدین امیری (شهردار بندر بوشهر) و مهندس فرزاد رستمی (مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر) با دریافت احکام جداگانه به عنوان اعضای هیئت اجرایی ستاد بازآفرينی شهری استان بوشهر منصوب شدند. 

۲۲ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۰۳
تعداد بازدید : ۲,۱۰۷
کد خبر : ۱,۷۲۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تمـاس با مـا

برای ارتباط با شهرداری :

پست الکترونیک روابط عمومی و اموربین الملل شهرداری بوشهرpr@bushehcity.ir

دفتر شهردار 33323329

شهرداری مرکزی :33337455

حراست : 33330817

نقشه